1.0 Analisis Kesalahan
Penggunaan Tatabahasa
Dua bidang utama yang wujud
daripada tatabahasa ialah morfologi dan sistaksis. Pemasalahan yang masih wujud
tentang kesalahan tatabahasa ialah penggunaan tatabahasa oleh murid di dalam
bilik darjah sama ada dalam bentuk lisan mahu pun penulisan.Kesalahan yang
dimaksudkan ini ialah penggunaan tatabahasa yang tidak mematuhi hukum
tatabahasa bahasa Melayu dengan betul. Menurut Nik Safiah Karim (1980) yang
mengatakan kesalahan bahasa ditarifkan
sebagai penggunaan bahasa yang melanggar peraturan-peraturan bahasa yang telah
dipersetujui sama ada pada peringkat
sebutan,pilihan kata atau susunan frasa dan ayat. Menurut Corder (1981) pula,
kesilapan atau kesalahan bahasa ialah suatu bentuk penggunaan bahasa yang
menyimpang daripada sistem bahasa yang
diterima oleh penutur jati dan kesilapan itu meliputi aspek bahasa seperti
tatabahasa, ejaan, sebutan, penggunaan perkataan, istilah dan sebagainya.
Kesalahan tatabahasa yang masih
wujud di kalangan murid di bilik darjah adalah disebabkan mereka masih belum
dapat menguasai rumus-rumus tatabahasa yang telah mereka pelajari di sekolah.
Melalui esei ini, akan membincangkan analisis beberapa kesalahan penggunaan tatabahasa oleh murid di
dalam bilik darjah. Kesalahan tatabahasa tersebut dikesan dan sering dilakukan
oleh murid semasa di dalam kelas ialah kesalahan dalam penggunaan kata yang
betul, penulisan ayat dan karangan. Ini mungkin disebabkan kurangnya
pengetahuan tentang tatabahasa dan kemahiran berbahasa mereka.
1.1 Analisis Kesalahan Penggunaan Imbuhan
Antara kesalahan tatabahasa yang
dapat dikesan dan sering dilakukan oleh
murid-murid ialah dalam penggunaan imbuhan. Kesalahan ini sering dilakukan oleh
murid-murid ketika mereka hendak membentuk atau membina ayat dengan kata-kata
berimbuhan. Seperti yang kita ketahui imbuhan bermaksud bentuk terikat yang
ditambah pada sesuatu kata. Selepas membuat penilaian terhadap latihan murid
berkaitan penggunaan imbuhan ini, terdapat tiga faktor kesalahan yang dilakukan
oleh murid dalam penggunaan imbuhan
tersebut. Faktor kesalahan penggunaan imbuhan tersebut ialah:
a.)
Murid menggunakan imbuhan yang
tidak tepat atau tidak sesuai pada tempatnya.
Contoh
:
Penjenayah itu telah dijatuhkan
hukuman penjara selama 20 tahun supaya
dia
tidak berlaku jenayah lagi. (salah)
sepatutnya
Penjenayah itu telah dijatuhkan
hukuman penjara selama 20 tahun supaya dia
tidak
melakukan jenayah lagi. (betul)
b.)
Murid menggunakan imbuhan pada
kata atau tempat yang tidak sepatutnya
menerima
imbuhan.
Contoh :
Pokok kelapa itu melambai-lambai
apabila ditiupi angin. (salah)
sepatutnya
Pokok kelapa itu melambai-lambai
apabila ditiup angin. (betul)
c.)
Murid menggunakan imbuhan di
tempat yang tidak perlu diletakkan imbuhan.
Contoh
:
Dahulu saya tinggal di Alor Setar,
tetapi sekarang saya meninggal di Kuala
Kangsar. (salah)
sepatutnya
Dahulu saya tinggal di Alor Setar,
tetapi sekarang saya tinggal di Kuala
Kangsar. (salah)
1.2 Analisis
Kesalahan Penggunaan Kata Majmuk
Seterusnya kesalahan tatabahasa yang dikesan oleh murid semasa di dalam
kelas ialah kesalahan semasa menggunakan kata majmuk. Proses pemajmukan kata
berlaku apabila dua kata dasar atau lebih dirangkaikan. Kata majmuk ini
terbahagi kepada dua jenis iaitu kata
majmuk bebas iaitu dieja secara berasingan contohnya seperti kereta api, alat tulis manakala kata majmuk
mantap pula dieja secara serangkai contohnya warganegara, olahraga dan
lain-lain lagi.Terdapat tiga kesalahan yang dapat dilihat semasa murid
menggunakan kata majmuk ini. Antara kesalahan tersebut ialah :
a.) Murid tidak dapat membezakan antara kata majmuk yang ditulis
serangkai dengan kata majmuk yang tidak ditulis secara berasingan.
Contoh 1:
Pemandangan di sekitar bandaraya
Ipoh sangat indah. (salah)
Sepatutnya
Pemandangan di sekitar Bandar raya
Ipoh sangat indah. (betul)
Contoh 2 :
Encik Ahmad ialah warganegara
Malaysia. (salah)
Sepatutnya
Encik Ahmad ialah warga
negara Malaysia. (betul)
b.) Murid menggadakan keseluruhan kata majmuk atau mengulang kata nama kedua
dengan menggadakan perkataan kedua.
Contoh :
Kapal terbang-kapal terbang itu sedang
membuat pertunjukkan di udara.(salah)
Sepatutnya
Kapal-kapal terbang itu
sedang membuat pertunjukkan di udara. (betul)
·
Dalam penggandaan kata majmuk, perkataan pertama sahaja yang
digandakan manakala perkataan kedua
dibiarkan kekal.
c.) Murid mengasingkan kata majmuk yang
menerima imbuhan apitan.
Contoh
:
Usaha kerajaan untuk
menyatu padukan rakyat di negara kita
dianggap telah
berjaya. (salah)
sepatutnya
Usaha kerajaan untuk
menyatu padukan rakyat di negara kita dianggap telah
berjaya. (betul)
·
Kata majmuk yang menerima imbuhan apitan hendaklah ditulis
serangkai.
1.3 Analisis Kesalahan Penggunaan Kata
Sendi
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (1997), kata sendi nama ialah
bentuk morfem atau kata yang letaknya di hadapan frasa nama. Antara kata sendi
nama yang sering digunakan ialah di, ke, dari, daripada, pada, kepada, untuk,
akan, hingga, tentang dan lain-lain lagi.Kesalahan penggunaan kata sendi ini
yang sering dilakukan oleh murid di dalam kelas
terbahagi kepada beberapa jenis kesalahan seperti:
a.) Kesalahan penggunaan kata sendi ‘di’. Di sini apa yang dapat
dilihat, murid-murid di dalam kelas terkeliru dengan penggunaan kata sendi ‘di’
dan imbuhan ‘di’.
Contoh 1:
Bola itu di sepak dengan kuat oleh abang. (salah)
sepatutnya
Bola itu disepak dengan
kuat oleh abang. (betul)
Contoh 2:
Datuk dan nenek saya tinggal
dikampung. (salah)
sepatutnya
Datuk dan nenek saya tinggal di
kampung. (betul)
b.)
Kesalahan penggunaan kata sendi
nama ‘akan’. Apa yang dapat diperhatikan murid-murid di dalam kelas terdorong
untuk menulis kata sendi akan dengan singkatan ‘kan’.
Contoh:
Puan Siti sangat rindukan anaknya yang tinggal di asrama.(salah)
sepatutnya
Puan Siti sangat rindu akan anaknya yang tinggal di
asrama.(betul)
·
Penggunaan singkatan “kan”hanya
sesuai digunakan dalam bahasa lisan dan tidak pada bahasa tulisan.
c.)
Kesalahan penggunaan kata sendi
‘dari’ dan ‘daripada’. Melalui kata sendi nama ‘dari’ dan ‘daripada’, murid
sering terkeliru antara penggunaan dari dan daripada. Seperti yang kita ketahui
kata sendi dari digunakan untuk menunjukkan arah sesuatu tempat dan masa
manakala daripada pula menunjukkan punca sesuatu perkara.
Contoh 1:
Saya berasal daripada Kuala
Kangsar. (salah)
sepatutnya
Saya berasal dari Kuala Kangsar.
(betul)
Contoh 2:
Sarung tangan itu diperbuat dari
susu getah.(salah)
sepatutnya
Sarung tangan itu diperbuat
daripada susu getah (betul)
Contoh 3:
Program motivasi itu
diadakan daripada pukul lapan
pagi hingga lima petang
Sepatutnya
Program motivasi itu diadakan dari pukul lapan pagi hingga lima
petang
d.)
Kesalahan penggunaan kata sendi nama ‘oleh’. Apa yang
dapat diperhatikan murid sering menggunakan kata sendi nama oleh dengan kata
hubung kerana iaitu membentuk ‘oleh
kerana’.
Contoh :
Oleh kerana hujan lebat,
perlawanan bola sepak itu terpaksa
ditangguhkan. (salah)
sepatutnya
Oleh sebab hujan lebat,
perlawanan bola sepak itu terpaksa
ditangguhkan.(betul)
1.4 Analisa
Kesalahan Penggunaan Frasa.
Kesalahan yang terakhir yang dilakukan oleh murid semasa di dalam
kelas ialah kesalahan penggunaan frasa. Kesalahan penggunaan frasa ini banyak
dilakukan oleh murid adalah disebabkan susunan kata yang digunakan dalam frasa
itu tidak mematuhi hokum D-M. Hukum D-M bermaksud unsur yang diterangkan
mendahului yang menerang. Hukum D-M ini telah diperkenalkan oleh Profesor
Takdir Alisiabbana dalam bukunya Tatabahasa Baru Melayu Indonesia. Antara
kesalahan umum yang dilakukan oleh murid-murid ialah mendahului kata penerangan
dengan kata yang diterang.
Contohnya:
i.
Goreng pisang sepatutnya
pisang goreng
ii.
Ikan kari sepatutnya kari ikan
iii.
Ali klinik sepatutnya Klinik Ali
iv.
Lembu kereta sepatutnya kereta lembu
v.
Tom Yan Restoran sepatutnya Restoran Tom Yam.
Tahniah. Bahan yang menarik sebagai rujukan
ReplyDeletesoalan 1.2C: dua" sama...
ReplyDeletesoalan 1.2C: dua" sama...
ReplyDeletebtw warganegara itu betul
ReplyDeletebukannya warga negara